» Welkom!
Foto
Welkom op m'n persoonlijke website, ik ben Hans Trip, geboren op 16 juni 1953 en woon in Enschede. Op 5 juli 2006 ben ik afgestudeerd aan het conservatorium in Enschede (BMus Ed). Voor m'n conservatoriumstudie speelde ik vooral veel klassiek piano en heb ik ook een aantal jaren les gehad van Drs. W.C.M. Kloppenburg, de bekende pianopedagoog van de methodiekboeken. Verder speel ik kerkorgel, gitaar, drums, blokfluit en zing ik ook. Binnen mijn opleiding heb ik in 2004 zangexamen gedaan en liederen uit de Winterreise, een duet uit een opera van Mozart, Folk Songs etc. gezongen. Ook ben ik opgeleid als CKV-docent, dus dat betekent o.a. het organiseren van culturele reizen naar interessante steden, museumbezoeken met de klassen, kunstgeschiedenis, etc.
Op 28 april 2005 heb ik ensembleleiding gehaald, dit is een clustervak met koordirectie, koorscholing, slagtechniek, stemvorming en inzingen etc., deze cluster kun je in zeven semesters (3,5 jaar) halen.

Het onderwerp van mijn afstudeerscriptie was: praktisch musiceren in het muziektheaterspel op de basisschool. Voor de aan deze scriptie gerelateerde stage heb ik op een leuke basisschool gewerkt met een grote groep 6/7 aan het proces van voorbereiding voor een muziektheaterspel. De leerlingen kregen als eerste een aantal muzieklessen met zoveel mogelijk onderdelen uit de kerndoelen muziek: beluisteren, maken, bewegen, vastleggen en spreken over, zodat er een beeld ontstaat van mogelijkheden van de groep en wat er nog ontwikkeld kan worden. Ook heb ik veel aandacht besteed aan de zang, door middel van inzingoefeningen en stemvorming. Voor een voorbeeld van een inzingprogramma klik hier. Met deze groep heb ik gewerkt aan een uitvoering met een selectie van muziek en dans uit verschillende delen van de wereld.

Bij kinder - en jeugdkoren kom je nog vaak tegen dat gezegd wordt, dat "een lied veel te hoog is" en vervolgens moet bijvoorbeeld de pianist dan maar een toontje lager spelen en minder sterk, want de kinderen zouden eens moe kunnen worden, waarna het resultaat dan vaak is dat kinderen heerlijk onderuitgezakt het lied wel gaan zingen maar natuurlijk niet echt zoals het zou kunnen. Als dirigent van een kinderkoor/koor zorg je dat je goed voorbereid bent, zoals een paar goede bewegingsoefeningen, inzingoefeningen, en bijvoorbeeld een inzingcanon. Dit hoeft niet zo lang te duren, maar zorg dat je de kinderen uitdaagt, zij willen actie! Overigens geldt dit niet alleen voor kinderkoren of jeugdkoren, maar natuurlijk voor alle koren.

* De opleiding Docent Muziek leidt op tot:

Bachelor of Music in Education (BME).

Met dit diploma ben je bevoegd om les te geven en activiteiten te ontplooien in Nederland en landen van de Europese Gemeenschap op alle onderwijsniveau’s, 1e graad (en 2e graad) bevoegdheid. Werkterreinen: Les geven in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, AMV enz. muziekschool, MBO, HBO en ook als hoofdvakdocent op een conservatorium. Werken als leider van instrumentale ensembles en als koordirigent. Overige werkterreinen zijn: werken als muziekconsulent, werken in het sociaal-cultureel werk (community music), werken in het cultureel management of als muziekjournalist, enz.

Bachelor of Music in Education:

The Principal Study
The Bachelor of Music in Education degree programme consists of four subject fields:
- pedagogical subjects, e.g. methodology/didactics, pedagogy/psychology and the internship
- music-theory subjects that provide students with aural skills training
- performance-based subjects, e.g. voice, piano, melodic instrument, guitar practicum, popular music practicum, world-music ensembles, choral conducting, ensemble-conducting and band instruction
- ICT; Music, Playing and Movement; educational music productions; and electives

World Music
During their studies, students are exposed to a variety of musical styles in all their subjects - popular music, jazz, classical music and world music. Given the multicultural character of education currently given in the Netherlands, world music is a substantial component of nearly all subjects. Workshops and ensembles focusing on music from Latin America, Africa and Asia are offered.

Career Perspectives
First and foremost, students are trained to teach music in primary and secondary education, senior secondary vocational education (mbo) and higher professional education (hbo). Many of them will also go on to work as choirmasters, music consultants, general music instructors at music schools, conductors of instrumental ensembles, or to do social work, or work in arts management or as music journalists.

Hans tijdens een Voortgezet Onderwijsstage als muziekdocent / muziekleraar, klik hier

Ga voor je deze site weer verlaat even naar het gastenboek en als je het leuk vindt, schrijf dan een reactie of geef een paar leuke ideeën voor m'n site,


De foto boven is gemaakt bij de Praagse Burcht, met een mooi uitzicht over de stad Praag.

Hans Trip
Enschede

J. Trip (voluit: Johannes Trip)

[ terug... ]Omhoog


Maak vrienden

Muziekles? Klik:

Benefietconcert

  • Op zondag 16 juni 2013 gaf ik een benefiet orgel/pianoconcert t.b.v. de reis naar Frankrijk van het Ameezing jeugdkoor, waarvan ik pianist ben. Het concert vond plaats in het gebouw van het Apostolisch Genootschap aan de Wethouder Elhorststraat 23 in Enschede. Op deze dag werd ik 60 jaar en dit concert leek me tevens een prachtige gelegenheid om dit te vieren door voor het eerst een soloconcert te geven! Er was muziek te horen van Bach, Beethoven, Boellmann, Grieg, Haydn, Lemmens, Mendelssohn, Rheinberger, Schubert en Trip.

Postmodernisme

  • Hoe weten we waar het modernisme ophoudt en waar het postmoderne begint? Modernistische experimenten zijn wel kenmerkend voor het minimalisme, daarom is het minimalisme feitenlijk niet postmodern. Please note: Do not touch or piss in any of the exhibits (is Duchamp verantwoordelijk voor de ontwikkeling die geleid heeft tot het postmoderne?) Is Postmodernisme een tegenhanger van het modernisme of "gewoon"weer een nieuwe beweging, zijn er parallelen? Hans Trip.

Don Giovanni:

  • Là ci darem la mano Là mi dirai di si. Mozart

Begroetingen in Praag

  • Hans Trip Praha/Praag: dobrý den is goedendag, dobré jitro is goedemorgen, dobrý vecer is goedenavond, na shledanou is tot ziens, dêkuji is dank u, prosím jedna pivo is één bier alstublieft.

Museum Anezky Klaster

  • ......vervolgens ga je bij de derde kruisiging linksaf......

Secession

  • Hans Trip Wien/Wenen/Vienna: Die Secession ist seit Ihrer Gründung 1897 ein privat geführtes Ausstellungshaus für internationale Gegenwartskunst. Die Freunde der Secession leisten einen bedeutenden Beitrag zur Realisierung des Ausstellungsprogramms, das ausschliesslich von Künstlerinnen bestimmt wird. Künstlerinnengespräche, Austellungsführungen, Kunstreisen und andere Aktivitäten bieten Ihnen die Gelegenheit, unmittelbar an den Entwicklungen der Gegenwartkunst teilzunehmen, Hans Trip.

Othello:

  • Shakespeare: I kiss'd thee ere I kill'd thee; no way but this, killing myself to die upon a kiss.

J.P. Sweelinck

  • Jeep: Von der Sirenen Listigkeit Tun die Poeten dichten.

La Fontaine:

  • Le Curé et le Mort. Un mort s'en allait tristement. S'emparer de son dernier gîte; Un curé s'en allait gaiement. Enterrer ce mort au plus vite.

Remco Campert

  • Charles Christopher Parker bijgenaamd Vogel. Hij speelde saxofoon.Zwarte auto, snel, langs kinderen en krijsende vrouwen, geur van afval, bloemen, bananen,licht van daken door nauwe gangen naar spiegels gebracht, versplinterd in ogen, goedkope juwelen en glanzende schoenen. Maar al voorbij de auto om de hoek uit het gezicht verdwenen. Lichaam ondergesneeuwd ondergesneeuwd... fantasiebretels, gestreepte broek, wit overhemd waarin gewerkt werd, handen... Je blies in je handen en er was muziek. O vermoeide vuile voet van het lopen hele nachten haast je niet. Hij had een zon, moeizaam bevochten, langzaam zeker gevormde zon, koel als de spieren van een lange afstandszwemmer. Niet geholpen, geen volgboot, verdronken halverwege.

Vervolg Remco Campert

  • Hij maakte mijn jeugd, mijn best seizoen, mijn maand april, mijn zuiver en begrepen woord, rust en onrust nauwkeurig afgewogen in mijn handen, een schreeuw als een roos als je goed luistert liefde luister je goed nee het hoeft niet meer want ondergesneeuwd ondergesneeuwd ondergesneeuwd. Claxons, klaaglied in donkere straten, klikken van de sleutel in de hoteldeur, klap en gekletter van een fruitautomaat, oren barsten van geluiden, aderen gezwollen, pupillen te wijd, bovenarm en dijen getekend met een naald die tot rust dwingt, tot helder denken, tot klare muziek voor zwetende mensen. Vogel in zijn as gedoken, klein, huiverend, treurend, terwijl meningen en machinaties, moorden doorgaan.

Homeros Ilias

  • Hector stortte neer in het stof en de verhevene Achilles triomfeerde over hem. 'Hector', zo zei hij, 'voorwaar waande jij je veilig, toen je Patroclos van mijn wapenrusting beroofde. Doch aan mij dacht je niet, want ver was ik, jij dwaas. Bij de holle schepen was ik een sterkere dan gij, een sterkere zelfs dan Patroclos, die jij doodde. Doch nu zullen u de honden en gieren smadelijk wegslepen, terwijl Patroclos door de grieken plechtig wordt begraven. Met een stem die zwak was en nog steeds zwakker werd, sprak Hector de Held: Aan uw knieën liggende smeek ik u, bij uw eigen leven en omwille uwer ouders smeek ik u, mijn lichaam niet bij de schepen der Grieken voor de honden te werpen.

Homeros Odyssea

  • De ontembare Odysseus slaakte een luide krijgkreet en zat de mannen van Ithaca die hun wapens hadden laten vallen, achterna als op een buit beluste arend. Doch Zeus liet zijn bliksem flitsen vlak voor de voeten van zijn heerlijke dochter. En die riep tot Odysseus, hem noemend bij zijn naam en zijn titels en zij beval hem zijn strijdlust te laten varen, een einde te maken aan die verschrikkelijke burgertwist en Zeus Vader niet te vertoornen. Maar al te graag gehoorzaamde Odysseus aan het woord van de godin, die nu nog steeds in Mentors gedaante vrede stichtte tussen het volk en zijn vorst.

Aristoteles

  • Aristoteles kan worden beschouwd als de eerste homo universalis omdat hij de logica en de methodologie invoerde als wijze om wetenschap en filosofie te beoefenen. Hij beheerste ook de totaliteit van de in die tijd bekende wetenschappen (filosofie, psychologie, politieke en sociale wetenschappen, wiskunde en natuurwetenschappen, taal- en letterkunde, theaterwetenschappen), die hij systematisch en methodisch tot een in zichzelf gesloten systeem uitwerkte. Aristoteles kan dus ook worden beschouwd als de eerste systeemfilosoof. Heeft Aristoteles het tweede boek van de Poetica aan de lach gewijd?

Inzingoefeningen

Het weer

  • Klik op de afbeelding voor het weer:

Filosofie

  • Schepping meer dan een schitterend ongeluk?

Google

Pianoles Enschede

Nieuws

  • Bijgewerkt: 2 april 2018

Copyright 2002-2018